Trwa ładowanie danych...

FAQ - najczęściej zadawane pytania

Data aktualizacji: 26 marzec 2022 r.

Prezentujemy najczęściej zadawane nam pytania, jak również nasze odpowiedzi.

  1. Czy w szkolnej pracowni potrzebny jest serwer?
  2. Co to znaczy, że pracownia jest wykonana „pod klucz”
  3. Na czym polega integracja pracowni?
  4. Czy komputer z dyskiem SSD jest szybszy od tego z dyskiem tradycyjnym?
  5. Czy komputery używane (poleasingowe) nadają się do szkolnej pracowni komputerowej?
  6. Co to jest „wirtualny serwer”?
  7. Czy system Windows Server SBS 2003 nadaje się do szkolnej pracowni komputerowej?
  8. Na czym polega rewitalizacja pracowni?
  9. Jaki system operacyjny powinien być w szkolnej pracowni komputerowej?
  10. Co oznacza termin RECOVERY?
  11. Czy opłaca się rewitalizować pracownie MEN z lat 2004 – 2008?
  12. Czy system Windows XP nadaje się do szkolnej pracowni komputerowej?
  13. Czym różni się Microsoft Office 365 od Microsoft Office dla edukacji?
  14. Co to jest licencja typu OLP?
  15. Co to jest licencja typu OEM?
  16. Co oznacza termin „downgrade”?
  17. Co daje system zarządzania pracownią?
  18. Jaką korzyść daje oprogramowanie do filtrowania treści?
  19. Co to jest pracownia P2P?
  20. Co oznacza sformułowanie: „wizyta przez zdalny pulpit”
  21. Co daje wirtualizacja serwera?
  22. Dlaczego warto zwirtualizować system Windows Server SBS 2003?



Nasze odpowiedzi:

1. Czy w szkolnej pracowni potrzebny jest serwer?

Często zadawane pytanie przez dyrektorów szkół i opiekunów pracowni komputerowych – szczególnie w szkołach w których serwer sprawiał kłopoty (awarie, zła konfiguracja, długi czas uruchamiania). Serwer jawił się wtedy jako urządzenie sprawiające wyłącznie kłopoty podczas bieżącej pracy.
Jednakże właściwie skonfigurowany serwer zapewnia:

  • Centralny sposób zarządzania komputerami i zasobami,
  • Właściwy sposób zabezpieczeń komputerów,
  • Zapis danych użytkowników (uczniów) na serwerze,
  • Możliwość wykorzystania serwera do uruchamiania oprogramowania na stacjach uczniowskich przez sieć – uczniowie zamiast korzystać z oprogramowania na płytkach CD/DVD dołączanych do podręczników informatyki – uruchomiają je wprost z serwera korzystając z menu systemu,
  • Możliwość kształtowania uprawnień użytkowników (np. czy mają korzystać z nośników USB, czy mają widzieć dysk twardy swojego komputera itp.).

Jak widać – zalety są znaczące, jednak nie sposób w kilku zdaniach wyliczyć ich wszystkich.

POWRÓT

2. Co to znaczy, że pracownia jest wykonana „pod klucz”?

Pracownia komputerowa dostarczana przez nas do szkół wraz z serwerem jest skonfigurowana “pod klucz”. Znaczy to, że wszystkie stacje uczniowskie są kompletnie skonfigurowane do pracy z serwerem lub komputerem nauczycielskim. Są włączone w domenę serwera, mają zapewnione odpowiednie zasady grupy w usłudze Acive Directory, działają usługi terminalowe oraz obowiązują wytyczne MEN dotyczące: ilości kont uczniowskich, poziomów logowania oraz poziomu zabezpieczeń.

Po otrzymaniu pracowni i fizycznym podłączeniu monitorów, myszek, klawiatur, zasilania i sieci LAN, a do serwera dodatkowo połączenia internetowego można włączyć serwer oraz stacje i od razu pracować. Nie jest wymagana jakakolwiek dodatkowa konfiguracja.

POWRÓT

3. Na czym polega integracja pracowni?

Integracja pracowni, to uruchomienie serwera i stacji uczniowskich zgodnie ze standardem MEN. Usługa może być wykonana na sprzęcie zakupionym u nas, sprzęcie powierzonym przez szkołę lub zakupionym wzcześniej przez szkołę. W tym wypadku możliwa jest:

  • Integracja stacji uczniowskich z istniejącym lub nowym serwerem;
  • Integracja stacji uczniowskich z serwerem wirtualnym.

INTEGRACJA PRACOWNI UMOŻLIWIA:

  • Zachowanie pełnego standardu MEN szkolnej pracowni komputerowej (zabezpieczeń, ilości kont uczniowskich i nauczycielskich, poziomów logowania);
  • Przeniesienie oprogramowania serwera (wraz z licencją) które szkoła otrzymała wraz z pracownią;
  • Instalację oprogramowania dydaktycznego według wskazówek opiekuna pracowni;
  • Konfigurację drukarki sieciowej dla wszystkich użytkowników pracowni;
  • Migrację serwera SBS2003 do wyższych edycji (Windows Server 2012, Windows Server 2016 lub 2019) po wykupieniu licencji.
POWRÓT

4. Czy komputer z dyskiem SSD jest szybszy od tego z dyskiem tradycyjnym?

Tak, komputer wyposażony w dysk SSD działa dużo szybciej od komputera z dyskiem mechanicznym. Oczywiście, można w ten sposób przyspieszyć działanie starego sprzętowo komputera, ale jego wydajności obliczeniowej w ten sposób nie podniesiemy. Zastosowanie dysku SSD daje najlepsze efekty w nowym, wydajnym sprzęcie.

POWRÓT

5. Czy komputery używane (poleasingowe) nadają się do szkolnej pracowni komputerowej?

Najlepiej jest, aby wymienić w pracowni sprzęt na zupełnie, fabrycznie nowy. Nie zawsze jednak pozwalają na to warunki finansowe szkoły lub organu prowadzącego.
Przykładowo:
Jeżeli szkoła do tej pory użytkuje pracownię na starym sprzęcie, pozyskaną np. w roku 2005 (17-letni sprzęt!!!) - sprzęt ten często wymaga „dokładania” w postaci wymiany zużytych zasilaczy czy dysków twardych. Komputery te wyposażone są w stary, nieaktualny system Windows XP.
I tu stajemy przed wyborem, czy inwestować w stary sprzęt poprzez:

  • rozszerzenie pamięci RAM (np. 2GB RAM DDR2 – ok. 140 zł),
  • wymianę wypracowanego dysku twardego (np. 500 GB SATA – ok. 180 zł),
  • system operacyjny (Windows 10/8.1/7 Professional Edu – ok. 370 zł)

Ponosimy tutaj koszt ponad 650 zł na 1 komputerze i nie mamy gwarancji!!!
Koszt nabycia jednostki poleasingowej (Intel Core i3, 3.0 GHz, 4 GB RAM DDR3, Dysk 250 GB SATA, Windows 10 Professional) to jedynie ok 350 - 400 zł. I jest gwarancja 6 lub 12 miesięcy.
Warto się wtedy zastanowić, czy nie odtworzyć pracowni w szkole ponosząc czterokrotnie mniejsze koszty niż przy zakupie nowego sprzętu.

POWRÓT

6. Co to jest „wirtualny serwer”?

Obecny rozwój oprogramowania i systemów operacyjnych pozwala na zwirtualizowanie systemu operacyjnego komputera. Wówczas w komputerze nazywanym komputerem bazowym symulowane jest działanie innego komputera – tzw. maszyny wirtualnej.
Pozwalają na to dostępne, bezpłatne platformy wirtualizacji np.:

  • Microsoft Hyper-V
  • Microsoft Virtual PC
  • Oracle VirtualBox

Można w ten sposób na zupełnie nowej jednostce komputerowej uruchomić system operacyjny (np. szkolnego serwera), co w przypadku próby zainstalowania go bezpośrednio na nim spowodowałoby kłopoty związane np. z brakiem sterowników.
Poza tym maszyna wirtualna posiada funkcję tzw. zapisu co daje możliwość zatrzymania jej pracy bez konieczności wyłączania. Proces zapisywania i „wybudzania” z zapis trwa od 5 do 10 sekund.
Po zapisaniu wirtualnego serwera można zamknąć system bazowy i w ten sposób otrzymujemy rewelacyjny czas uruchomiania i zamykania – ok. 30 – 40 sekund.
Dodatkowo wirtualny serwer jest dużym plikiem (kilkadziesiąt gigabajtów). Można go zarchiwizować i w przypadku uszkodzenia systemu operacyjnego wirtualnego serwera nie trzeba go na nowo instalować. Wystarczy „podmienić” zarchiwizowany plik.

POWRÓT

7. Czy system Windows Server SBS 2003 nadaje się do szkolnej pracowni komputerowej?

Często spotykamy się z tymi pytaniami:

  • Czy warto instalować pracownię z takim serwerem. Czy nie lepiej wymienić system na nowy?
    Wymiana systemu zawsze wiąże się z kosztami. Przykładowo: koszt licencji.
  • Windows Server 2016/2019 Standard dla edukacji – ok. 1250 zł (dodać jeszcze należy licencje dostępowe CALL w cenie
    ok. 59 zł/stanowisko
  • Cena licencjiWindows Server 2016/2019/2022
  • SQL Server 2016 dla edukacji.

Łączny koszt łatwo sobie wyliczyć. Można go uniknąć stosując wirtualną wersję Windows Server SBS 2003 w edycji 2010. Jest to wersja przygotowana przez Microsoft dla Ministerstwa Edukacji na zakończenie projektu „Pracownie EFS”. Wersja ta jest przez nas dodatkowo dostosowana do obsługi stacji uczniowskich z systemem Windows 10 Professional. Jeżeli na serwerze w szkolnej pracowni nie zamierzamy utrzymywać strony internetowej ani serwera pocztowego – to jak najbardziej się nadaje. Oszczędność oczywista.

POWRÓT

8. Na czym polega rewitalizacja pracowni?

Rewitalizacja to kompleksowe podejście do odnowienia sprzętu połączone z reinstalacją całego oprogramowania - na serwerze i stacjach uczniowskich. Często wiąże się z wymianą, bądź regeneracją dysków twardych, rozszerzeniem pamięci RAM, czyszczeniem jednostek z nagromadzonego kurzu, wymianą pasty termoprzewodzącej na radiatorze procesora.
O ile jeszcze kilka lat temu miała ona sens w stosunku do edycji MEN z lat 2004 – 2008, to w chwili obecnej - jedynie do sprzętu nowszego, którego wiek nie przekracza 5-6 lat.

POWRÓT

9. Jaki system operacyjny powinien być w szkolnej pracowni komputerowej?

O ile jeszcze kilka lat temu sensowną odpowiedzią byłoby – Windows 7 Professional, to w chwili obecnej, po zakończeniu wsparcia dla tego produktu przez Microsoft – Windows 10 Professional.
Zakończenia wsparcia dla systemu Windows 7 odbyło się w styczniu 2020 r. Firma Microsoft kilkakrotnie już przesuwała tę datę z uwagi na dużą ilość użytkowników tego systemu. Jest on bardzo udaną wersją, chętnie instalowaną – podobnie jak przed laty system Windows XP. Jednakże konsekwencje tego posunięcia już wkrótce będą odczuwalne (np. nowsze wersje przeglądarek internetowych mogą nie współpracować z systemem Windows 7.

POWRÓT

10. Co oznacza termin RECOVERY?

RECOVERY oznacza możliwość odzyskania systemu operacyjnego dzięki specjalnemu, zainstalowanemu na komputerze lub serwerze pracowni oprogramowaniu. Pozwala ono na odtworzenie uszkodzonego systemu ze specjalnej (najczęściej ukrytej) partycji dysku. Tym samym system operacyjny zostaje przywrócony do ustawień fabrycznych, a użytkownik nie musi go na nowo instalować i konfigurować. Proces odtwarzania trwa zazwyczaj 20 – 40 minut, a instalacja i konfiguracja może trwać od kilku do kilkudziesięciu godzin.
Bardziej zaawansowane rozwiązania pozwalają również na dokonanie zapisu partycji systemowej (jej archiwizacji) po dodatkowej konfiguracji którą dokonał sam użytkownik.
Serwis Pracowni Komputerowych „MultiNet” instaluje na wszystkich komputerach w pracowniach swój autorski system RECOVERY pozwalający nie tylko na odzyskanie partycji systemowej komputera, ale również na jej archiwizację.

POWRÓT

11. Czy opłaca się rewitalizować pracownie MEN z lat 2004 – 2008?

Wszystko zależy od tego jaki zakres rewitalizacji wchodzi w rachubę. Jeżeli pracownia nie działa, serwer szwankuje, stacje uczniowskie długo się uruchamiają, długo logują się do serwera lub nie chcą się zalogować – rewitalizacja podstawowa (minimalna) jest jeszcze opłacalna, w przypadku edycji 2008 – rewitalizacja pełna.
Trzeba tu mieć świadomość że pracownia będzie sprawna ale z nieaktualnym systemem operacyjnym (Windows XP lub Windows Vista).
Jeżeli natomiast chodzi o rewitalizację z migracją systemu na stacjach uczniowskich – biorąc pod uwagę ceny pamięci RAM, ceny dysków SSD oraz cenę nowego systemu operacyjnego OLP dla edukacji bardziej opłaca się nowa pracownia w oparciu o jednostki używane (poleasingowe). Zyskuje się tu oprócz nowszych, szybszych jednostek aktualizację systemów operacyjnych i gwarancję (6 lub 12 miesięcy).
Szczegółowe wyliczenie zaprezentowaliśmy w odpowiedzi na pytanie nr 5: Czy komputery używane (poleasingowe) nadają się do szkolnej pracowni komputerowej?
Ceny pracowni z nowym wirtualnym serwerem oraz 10-cioma stacjami uczniowskimi podajemy w dziale:

Szkolne Pracownie Komputerowe/Oferta specjalna – Pracownia.

POWRÓT

12. Czy system Windows XP nadaje się do szkolnej pracowni komputerowej?

System Windows XP był niewątpliwie jedną z najbardziej udanych wersji systemu operacyjnego na komputery PC . Fakt iż wspierany był przez Microsoft przez 12 lat mówi sam za siebie (premiera Windows XP – rok 2002).
Jednakże od 14 kwietnia 2014 r. firma Microsoft ogłosiła zakończenie jego wsparcia. Wiąże się to nie tylko z zakończeniem aktualizowania systemu. Producenci oprogramowania są od tego momentu zwolnieni z obowiązku zachowania zgodności swoich produktów z systemem Windows XP. Dotyczy to również przeglądarek internetowych.
Pod systemem Windows XP działa Internet Explorer w wersji 8 – nowsze wersje nie działają. Od stycznia 2017 r. Mozilla ogłosiła zakończenie wparcia przeglądarki Firefox dla Windows XP i Vista. Po dwóch miesiącach podobnie postąpiły Chrome i Opera. Tak więc w chwili obecnej przeglądanie zasobów Internetu w systemie Windows XP jest już ograniczone.
Odpowiedź – czy nadaje się do szkoły, do nauki nasuwa się sama.

POWRÓT

13. Czym różni się Microsoft Office 365 od Microsoft Office dla edukacji?

Licencja Microsoft Office 365

Licencja ta ma charakter wygasający (czasowy). Usługa ta jest aktywna przez okres jednego roku w przypadku nabycia jej w ramach Microsoft Online Subscription Program. Oznacza to, iż licencjobiorca uzyskuje uprawnienia przypisane do danego planu na ten okres i w zakresie, jaki został opisany w dokumencie „Prawa do korzystania z usług online”. Po tym okresie uprawnienia użytkownika wygasają, chyba że nastąpi odnowienie subskrypcji. Roczne opłaty abonamentowe są uzależnione od ilości pracowników zatrudnionych w palcówce edukacyjnej.

Licencja Microsoft Office -  dla edukacji

Jest to wieczysta licencja z możliwością swobodnego przeinstalowywania oprogramowania na inne jednostki.

POWRÓT

14. Co to jest licencja typu OLP?

OLP (MOLP) – Microsoft Open License Project.

Jest to wieczysta licencja przeznaczona dla podmiotów edukacyjnych: szkoły, uczelnie wyższe, biblioteki itp. Licencja ta jest wieczysta (nie wygasa). Daje możliwość swobodnego przeinstalowywania oprogramowania na inne jednostki – np. w wyniku nieodwracalnego uszkodzenia sprzętu. Innymi słowy: jest to licencja "na użytkownika".

POWRÓT

15. Co to jest licencja typu OEM?

Licencja OEM przypisywana jest na stałe do konkretnego komputera. Oznacza to mniej więcej tyle, że nie można przenieść tej licencji na inny komputer. Nie można również sprzedać np. systemu Windows na licencji OEM bez komputera – inaczej mówiąc Windows na licencji OEM staje się integralną częścią komputera – czyli jest „przywiązana do sprzętu”.

POWRÓT

16. Co oznacza termin „downgrade”?

Downgrade – proces odwrotny do upgrade (uaktualnienia); wymiana sprzętu lub oprogramowania na starszą wersję – na przykład w celu zachowania kompatybilności z innymi elementami systemu. W przypadku oprogramowania Microsoft (system operacyjny Windows, pakiet biurowy Office) prawo do bezpłatnego downgrade mają użytkownicy będący właścicielami licencji typu Professsional (dotyczy zarówno licencji OLP jak i OEM). Prawo instalacji oprogramowania wcześniejszego dotyczy 2 wersji „w dół”.

Przykładowo: Właściciel licencji na system operacyjny Windows 10 Professional może (z uwagi na czynnik sprzętowy) zainstalować na swoim komputerze system Windows 8/8.1 Professional lub system Windows 7 Professional. W każdym z tych przypadków należy skontaktować się z firmą Microsoft telefonicznie celem przeprowadzenia aktywacji oprogramowania.

POWRÓT

17. Co daje system zarządzania pracownią?

System zarządzania pracownią daje jej opiekunowi komfort pracy polegający na tym, iż ma pełną kontrolę nad pracą poszczególnych stanowisk. Znanych jest wiele rozwiązań. Poniżej prezentujemy kilka z nich:

  • iTALC –„ Intelligent Teaching And Learning with Computers” („Inteligentne Nauczanie i Uczenie się z Komputerem”). Program bezpłatny – licencja GNU (General Public Licence). - obecnie już nie wspierany (projekt fundacji zakończył się)
  • Veyon -  darmowe oprogramowanie typu open source do monitorowania komputera i zarządzania klasą, obsługujące systemy Linux i Windows (następca iTALC).
  • Opiekun Ucznia WEB – produkt polskiej fitmy SOFTSTORY. Oprócz funkcji zarządzania pracownią posiada filtr treści internetowych. Produkt licencjonowany na warunkach producenta.
  • Beniamin – produkt polskiej firmy Mentorsoft. Oprócz funkcji zarządzania pracownią posiada filtr treści internetowych. Produkt licencjonowany na warunkach producenta.

W konfigurowanych przez nas pracowniach instalujemy system zarządzania zgodnie z życzeniem placówki oświatowej.
Z uwagi na fakt, iż program Veyon jest bezpłatny, promujemy jego instalację wraz z integracją pracowni.

POWRÓT

18. Jaką korzyść daje oprogramowanie do filtrowania treści?

Poniżej przedstawiamy najważniejsze możliwości takiego oprogramowania:

  • Filtrowanie niebezpiecznych stron internetowych w oparciu o aktualizowaną na bieżąco bazę danych adresów oraz słów kluczowych.
  • Możliwość zablokowania serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram itp.).
  • Skutecznie filtrowanie stron zaszyfrowanych SSL (YouTube, Google, Facebook itp.).
  • Kontrola działania wyszukiwarek internetowych, m.in. możliwość zablokowania wyszukiwania obrazków/zdjęć.
  • Przechowywanie i udostępnianie historii zablokowanych oraz przeglądanych stron.
    Baza stron jest podzielona na kategorie. Wybór, które z nich będą blokowane, leży w gestii nauczyciela - np. w szkole podstawowej restrykcje powinny być większe (więcej kategorii będzie blokowanych) niż w liceum.
  • Baza stron jest automatycznie aktualizowana przez Internet.
  • Opiekun pracowni ma możliwość dodawania własnych stron blokowanych oraz słów kluczowych.

Obecnie stało się standardem, że program filtrujący treści ma funkcje służące do zarządzania pracownią, między innymi:

  • Możliwość zdalnego podglądu ekranów uczniowskich.
  • Funkcja zdalnego pulpitu, czyli możliwość zdalnej pracy na komputerze uczniowskim, z poziomu komputera nauczyciela.
  • Blokowanie stanowisk.
  • Blokowanie dostępu do Internetu.
  • Wysyłanie komunikatów.
  • Projekcja ekranu, itp.

Często działanie aplikacji nie jest ograniczone do sieci lokalnej - większość funkcji można wykonać z dowolnego stanowiska. Jest to szczególnie przydatne w większych szkołach, w których działa kilka sieci lokalnych. Wówczas szkolny informatyk może zarządzać kilkoma pracowniami z jednego miejsca.
Wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej nakładają na szkoły obowiązek zabezpieczenia pracowni komputerowej w program filtrujący treści.

POWRÓT

19. Co to jest pracownia P2P?

Jest to pracownia oparta na sieci P2P (Peer-to-peer, P2P – model komunikacji w sieci komputerowej zapewniający wszystkim komputerom te same uprawnienia, w odróżnieniu od architektury klient–serwer).

Oczywiście w pracowni uprawnienia definiuje się na poziomie użytkownika, więc w takiej pracowni jeden komputer pełni rolę komputera nauczycielskiego (zalogowany nauczyciel ma uprawnienia administratora). Pozostałe komputery obsługiwane są przez uczniów których uprawnienia są ograniczone. W pracowni takiej ograniczone są możliwości zarządzania użytkownikami jak również ograniczone są możliwości udostępniania zasobów. Rozwiązanie to stosowane jest często z powodu ograniczania kosztów.

POWRÓT

20. Co oznacza sformułowanie: „wizyta przez zdalny pulpit”

Wszystkie pracownie konfigurowane przez Serwis Pracowni Komputerowych wyposażone są w zdalny dostęp przez Internet. Jest on zainstalowany na serwerze lub komputerze nauczycielskim (w przypadku pracowni bez serwera – pracownia P2P). Natomiast wszystkie stacje uczniowskie w pracowni są za pomocą zdalnego pulpitu dostępne z poziomu serwera (komputera nauczycielskiego). Daje to możliwość pełnego dostępu do serwera (komputera nauczycielskiego) i wszystkich stacji uczniowskich. Dzięki temu możemy:

  • Rozwiązywać zdalnie problemy związane z konfiguracją pracowni,
  • Wspomagać opiekuna w instalacji nowego oprogramowania,
  • Diagnozować usterki.
POWRÓT

21. Co daje wirtualizacja serwera?”

Odpowiedź na to pytanie szczegółowo została opisana w pkt. 6: Co to jest „wirtualny serwer”?

POWRÓT

22. Dlaczego warto zwirtualizować system Windows Server SBS 2003?. ”

Przede wszystkim ze względu na koszty. Nie ma potrzeby wydawania pieniędzy na oprogramowanie serwerowe posiadające funkcje które nie będą wykorzystywane. Szczegółowa odpowiedź została opisana w pkt. 7: Czy system Windows Server SBS 2003 nadaje się do szkolnej pracowni komputerowej?

POWRÓT


Zadaj pytanie on-line

2016 © Pracownie komputerowe dla szkół, Serwery dla szkół, Office dla szkół | powered by uCore Engine

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawo Telekomunikacyjne, informujemy, iż nasza witryna umieszcza w pamięci podręcznej Państwa przeglądarki tzw. plik cookie. Jest on wykorzystywany jedynie w celach statystycznych, a także aby ułatwić Państwu nawigację po stronie. Jeśli uważają Państwo, że narusza to Waszą prywatność, mogą Państwo wyłączyć obsługę plików cookie dla konkretnej witryny w ustawieniach przeglądarki.